Zastanawiałeś się kiedyś: czy inwestować w sektor spożywczy? Globalny sektor detalicznej sprzedaży żywności i artykułów spożywczych osiąga 12,24 bln dolarów rocznie, oferując roczny wzrost (CAGR) na poziomie 6,9% w latach 2011-2020. W ostatnich latach branża ta odnotowała wzrost i wygląda na to, że tendencja ta będzie się utrzymywać dzięki dynamice w regionie Azji i Pacyfiku oraz pomimo tego, że rynki europejskie są dojrzałe i stoją w obliczu nasycenia.
Sektor ten rozwinął się w ciągu ostatnich dwudziestu lat dzięki postępowi technologicznemu, który był w stanie odpowiedzieć na globalny popyt. Przemysł wymaga obecnie postępu w dziedzinie opakowań, które zapewniają świeżość i bezpieczeństwo żywności, a także łatwość użytkowania.
Jeśli chodzi o liczby, to przewiduje się, że do 2050 r. liczba ludności na świecie osiągnie 9 mld, co oznacza konieczność zwiększenia podaży produktów o 60% do tego roku. Jako przykład głównego wyzwania branży wyjaśnia, że w 1960 roku jeden hektar upraw żywił dwie osoby, natomiast w 2050 roku ten sam hektar będzie musiał wyżywić pięć osób.
Ponadto zmiany klimatu oznaczają, że bardziej ekstremalne temperatury i nieprzewidywalne zjawiska pogodowe prawdopodobnie wpłyną na produkcję. Dlatego też istnieje podwójna presja związana z koniecznością wyżywienia większej liczby osób przy użyciu tych samych zasobów. Innowacyjność staje się niezbędna w tym sektorze. Odwiedź także https://schudniemy.pl, jeśli chcesz być na bieżąco z sektorem spożywczym, diet i fitness.
Jakie są główne grupy w sektorze żywności?
Raport Food Drink Europe wskazuje, że 52 z 2000 najlepszych firm pod względem inwestycji w badania i rozwój na świecie należało do sektora żywności i napojów i że tylko w 2017 roku zainwestowały one około 9 miliardów dolarów. Z tej kwoty 2,9 mld dolarów zainwestowało 15 europejskich firm, z czego pięć było brytyjskich, dwie holenderskie, francuskie i niemieckie; a po jednej pochodziły z Belgii, Danii, Grecji i Irlandii.
Według tego samego raportu, firmą o największej sprzedaży w sektorze był amerykański Cargill z ponad 100 mld dolarów, który notabene jest największą prywatną (nienotowaną na giełdzie) firmą w USA. Za nią pod względem przychodów plasują się szwajcarskie Nestlé, amerykańskie Pepsico, belgijskie Ab Inbev i brazylijskie JBS – wszystkie powyżej 50 mld.
Kolejne, powyżej 23 mld, były amerykańskie firmy Bunge, Tyson Foods, Coca-Cola, Kraft Heinz, CHS czy Mondelez oraz francuska firma Danone. Innymi znanymi firmami, ale o niższej sprzedaży, były holenderskie Heineken i Unilever, francuski Lactalis i brytyjski Diageo. Branża jest zdominowana przez firmy amerykańskie i europejskie, ale rośnie dzięki sprzedaży na rynkach wschodzących.